
Miksi lääketiede tarvitsee tutkivaa 
journalismia? 

 
Katsaus	BMJ:n	tutkivan	toimittajan	Deborah	Cohenin	työhön	

 
 

 
 
 
 
	
	
	
Kirjoittanut:	Jani	Kaaro	
	
Toimittanut:	Too	Much	Medicine	(TMM)	Symposiumin	työryhmä	
	
	
 

	 	



British	Medical	Journal	on	maailman	
ainoa	 lääketieteellinen	 julkaisusarja,	
jossa	tehdään	tutkivaa	journalismia.		

Sen	 tähtitoimittaja	 on	palkintoja	
niittänyt	Deborah	Cohen.		
	

Marraskuussa	 2009	 suomalainen	 media	
raportoi	 erikoislaatuisesta	 lääketieteellisestä	
ongelmasta.	Suomi	oli	vuonna	2005	tilannut	
kuudella	miljoonalla	eurolla	 influenssalääke	
Tamifluta	 varautuakseen	 lintuinfluenssaan.	
Suuri	 osa	 erästä	 oli	 jäänyt	 käyttämättä	 ja	
viimeinen	 päivämäärä	 lähestyi.	 Viran-
omaiset	 pohtivat,	 kuinka	 pitkään	 lääke	
säilyttää	 tehonsa	 viimeisen	 käyttöpäivän	
jälkeen.	

Ne,	 jotka	 tuntevat	 Tamiflun	 tarinan,	
saattoivat	 nähdä	 kysymyksessä	 lievää	
ironiaa.	Mikä	 teho,	 he	 kysyivät.	 Tamiflu	 oli	
saatu	 näyttämään	 tehokkaalta,	 koska	
lääkeyhtiö	Roche	ei	antanut	kaikkia	tuloksia	
julkisuuteen,	 ja	 suostui	 luovuttamaan	 ne	
vasta	kun	lääkkeen	patentti	läheni	loppuaan	
[1].	 Hallitukset	 ja	 heidän	 lääketieteelliset	
asiantuntijansa	 eivät	 tienneet	 asiasta,	 ja	
lääkettä	 hamstrattiin	miljardien	 arvosta	 [2,	
3].	 Kun	 Roche	 lopulta	 luovutti	 aineistonsa,	
Tamiflun	 vaikutus	 influenssaan	 osoittautui	
vaatimattomaksi	[4].		

BMJ	 raportoi	 vuosia	 kestäneestä	
prosessista	 tiiviisti	 (esim.	 [5,	 6]),	 muun	
muassa	 uudesta	 analyysista	 otsikolla:	
"Cohrane-katsaus	 kyseenalaistaa	 neuramini-
daasinestäjien	vaikuttavuuden"	[7].	Cochrane-
tutkijat	 olivat	 joutuneet	 käymään	
samanlaisen	taistelun	saadakseen	valmistajalta	
GlaxoSmithKlinelta	analyysiinsa	myös	kaiken	
Tamiflun	 kilpailijaa,	 Relenzaa,	 koskevan	
tutkimusaineiston.	 Myös	 Relenza	 oli	
analyysissa	mukana.		

Tamiflun	tarina	on	hyvä	esimerkki	siitä,	
miksi	 lääketiede	 tarvitsee	 tutkivaa	
journalismia.	 Lääketeollisuudessa	 summat	

ovat	 tähtitieteellisiä,	 ja	 virheliikkeet	
maksavat	 miljoonia.	 Jos	 tulokset	 jonkin	
lääkkeen	 osalta	 näyttävät	 heikoilta,	
houkutus	 voi	 olla	 suuri	 korostaa	 tulosten	
myönteisiä	 puolia	 ja	 joskus	 jopa	 pimittää	
epäsuotuisia	 tuloksia.	 Media	 joka	 raportoi	
lääketutkimusten	 tuloksista	 on	 useimmiten	
autuaan	 tietämätön	 siitä,	 miten	 tuloksiin	
tosiasiallisesti	 on	 päästy.	 Tietojen	
kaivaminen	vaatii	aikaa,	 ja	 joskus	vaaditaan	
onnenkantamoisia,	 ennen	 kuin	 toimittajat	
pääsevät	 käsiksi	 salattuihin	 tietoihin.	
Tamiflun	tapauksessa	–	ja	usein	muutoinkin	
–	tutkivien	 toimittajien	 on	 tehtävä	
yhteistyötä	 riippumattomien	 tutkijoiden	
kanssa,	 jotka	 voivat	 analysoida	 aineistoa	
uudelleen.		

	
Keskeinen	henkilö	Tamiflun	epäselvyyksien	
paljastamisessa	 oli	 toimittaja	 Deborah	
Cohen	 [8-11].	British	Medical	Journal	 (BMJ)	
on	 siitä	 erikoinen	 tiedesarja,	 että	 sillä	 on	
ainoana	 kansainvälisenä	 lääketieteen	
sarjana	 oma	 tutkivan	 journalismin	
osastonsa.	 Cohen	 on	 sen	 vetäjä,	 päätutkija	
ja	 pääkirjoittaja.	 Kun	 BMJ:ssä	 epäilykset	
Tamiflusta	 heräsivät,	 he	 eivät	 hellittäneet.	
BMJ	 dokumentoi	 huolellisesti	 Cochrane-
tutkijoiden	 pitkän	 projektin	 saada	 Roche	 ja	
GSK	luovuttamaan	koko	tutkimusaineistonsa.	
Kukaan	 tuskin	 aavisti,	 että	 siihen	 kuluisi	
neljä	 ja	 puoli	 vuotta.	 Lopulta	 BMJ	 julkaisi	
sivuillaan	 koko	 massiivisen	 kirje-	 ja	
sähköpostiaineiston,	 jota	 tutkijat	 kävivät	
lääkeyhtiöiden,	 WHO:n	 ja	 lukuisten	
viranomaisten	kanssa.		

Tamiflun	lisäksi	Cohen	on	ollut	mukana	
paljastamassa	monia	muitakin	epäselvyyksiä	
niin	 lääkeyhtiöiden,	 viranomaisten	 kuin	
akateemisten	 tutkijoidenkin	 toiminnassa.	
BMJ:llä	 on	 tutkivaan	 journalismiin	 hyvät	
lähtökohdat.	 Se	 on	 arvostettu	 tieteellinen	
julkaisusarja,	 joten	 sen	 tietopyynnöillä	 on	
painoarvoa.	 Lisäksi	 lehti	 julkaisee	 itsekin	



	 3	

alkuperäistutkimuksia,	 joten	 sillä	 on	 hyvät	
yhteydet	 tutkijoihin	 eri	 puolilla	 maailmaa.	
Lukijan	 huomio	 kiinnittyy	 siihen,	 kuinka	
huolella	 tehtyjä	 ja	 seikkaperäisiä	 BMJn	
tutkivat	 jutut	 ovat.	 Seuraavassa	 on	 kooste	
Cohenin	 ja	 BMJ:n	 tutkivan	 osaston	 työstä	
muutamalta	viime	vuodelta.		
	
Pihdattu	tutkimusaineisto	
	
Yksi	 Cohenin	 laaja	 tutkimus	 koskee	
verenohennuslääke	 dabigatraania	 [12,	 13].	
Lääke	 on	 ajankohtainen	 myös	 Suomessa,	
sillä	 kuluvan	 vuoden	 alussa	 sen	 Kela-
korvattavuus	 parani.	 Dabigatraanin	 tarina	
muistuttaa	 Tamifluta,	 sillä	 siinäkin	 on	 kyse	
julkaisemattomasta	aineistosta.		

Dabigatraani	 kuuluu	 uusiin	 veren-
ohennuslääkkeisiin,	 joiden	 tarkoituksena	 on	
ehkäistä	 veritulppia.	 Ne	 ovat	 korvanneet	
vanhan	 verenohennuslääkkeen	 varfariinin.	
Varfariinin	 korvaajalle	 onkin	 ollut	 tilausta,	
sillä	 vaikka	 se	 on	 pitkään	 käytetty	 ja	 halpa	
lääke,	 sillä	 on	 yksi	 haittapuoli:	 sen	 määrä	
verenkierrossa	vaatii	säännöllistä	seurantaa.	
Jos	 lääkettä	 on	 liian	 vähän,	 sillä	 ei	 ole	
vaikutusta.	 Jos	 sitä	 on	 liian	 paljon,	 se	 lisää	
sisäisten	verenvuotojen	riskiä.	Pahimmillaan	
varfariinin	käyttäjien	on	käytävä	mittauksissa	
monta	kertaa	kuukaudessa.	Kun	dabigatraani	
siis	 tuli	 markkinoille,	 siitä	 tuli	 nopeasti	
myyntimenestys.	Vuonna	2012	sen	globaali	
myynti	ylitti	miljardin	dollarin	rajan.		

Potilasmäärien	kasvaessa	dabigatraanin	
käyttäjiltä	alettiin	raportoida	vakavia	sisäisiä	
verenvuotoja	 ja	 niihin	 liittyviä	 kuolemia.	
Suuri	 osa	 heistä	 oli	 vanhuksia.	 Vanhukset	
olivat	 dabigatraania	 koskevien	 tutkimusten	
heikoin	lenkki.	Vaikka	suuri	osa	dabigatraanin	
käyttäjistä	 on	 yli	 70-vuotiaita,	 vanhukset	
olivat	 olleet	 aliedustettuina	 tutkimuksissa.	
Lääketutkimuksissa	 oli	 siis	 ehkä	 jäänyt	
näkemättä,	kohdistuiko	vanhuksiin	suurempi	
riski	kuin	muihin	potilasryhmiin.		

Mutta	tässä	ei	ollut	koko	tarina.			
Cohen	 tuli	 kuvioon	 onnenkantamoisen	

kautta.	 Yhdysvalloissa	 tuhannet	 potilaat	
nostivat	 kanteen	 lääkkeen	 valmistajaa,	
Boehringer	 Ingelheimia	 vastaan.	 Oikeuden-
käynnin	 aikana	 yhtiö	 joutui	 luovuttamaan	
tutkimusaineistoa,	 jota	 ei	 tähän	 mennessä	
ollut	annettu	julkisuuteen.		

Aineisto	 osoitti,	 että	 dabigatraanin	
määrä	 veressä	 heittelehti	 paljon	 enemmän	
kuin	 yhtiö	 oli	 antanut	 ymmärtää.	 Lääkettä	
saattoi	 olla	 veressä	 joskus	 liian	 vähän,	 liian	
paljon	tai	mitä	tahansa	niiden	väliltä.	Tämä	
tarkoitti,	että	 lääkkeen	käyttö	olisi	 vaatinut	
seurantaa,	 aivan	 kuten	 varfariininkin.	
Lääkeyhtiölle	 tämä	 oli	 huono	 uutinen.	
Kilpaillakseen	 markkinoilla	 varfariinin	
kanssa	 he	 tarvitsivat	 ehdottomasti	
lääkkeen,	joka	ei	edellyttänyt	seurantaa.		

Cohenin	 selvitystyö	 viittaa	 vahvasti	
siihen,	 että	 Boehringer	 Ingelheim	 tiesi	
ongelmista	 mutta	 piti	 tiedot	 itsellään	
voidakseen	 markkinoida	 dabigatraania	
lääkkeenä,	joka	ei	vaadi	laboratorioseurantaa.		

	
Kaksi	 vuotta	 tämän	 jälkeen	 oli	 vuorossa	
toinen	 verenohennuslääkkeitä	 koskeva	
paljastus	 [14,	 15].	 Kyseessä	 oli	 lääkeyhtiö	
Bayerin	 ja	 Janssenin	 kehittämä	 rivaroksa-
baani.	 Markkinoilla	 siitä	 tuli	 nopeasti	
maailman	 myydyin	 verenohennuslääke.	
Cohen	 herätti	 kuitenkin	 rivaroksabaanista	
perustellun	 kysymyksen	 [15]:	 kuinka	
luotettavaa	 tutkimusnäyttö	 on,	 jonka	
perusteella	lääke	sai	myyntiluvan?	

Rivaroksabaani	 sai	 myyntiluvan	 sekä	
Yhdysvalloissa	 että	 Euroopassa	 vain	 yhden	
laajan	 tutkimuksen	 perusteella.	 Tutkimus	
tunnetaan	nimellä	ROCKET-AF.		

Cohenin	 tutkimus	 alkoi	 yllättävästä	
tiedosta.	ROCKET-AF-tutkimuksessa	rivarok-
sabaania	 verrattiin	 varfariiniin.	 Varfariinia	
saaneet	kävivät	säännöllisessä	seurannassa,	
mutta	 tässä	 oli	 ilmennyt	 ongelma.	



	 4	

Tutkimuksessa	 käytetty	 apuväline,	 jota	
kutsutaan	 INR-laitteeksi	 ja	 joka	 mittaa	
varfariinin	 tehoa,	 ei	 toiminut	 oikein.	
Lukemat	 olivat	 järjestelmällisesti	 liian	
alhaisia,	 mikä	 johti	 siihen,	 että	 lääkkeen	
määrää	 lisättiin,	 ja	 tämä	 puolestaan	 lisäsi	
verenvuotojen	 vaaraa.	 Jos	 verenvuodot	
lisääntyivät	 mittausvirheen	 vuoksi,	 se	
tarkoitti	 kahta	 asiaa.	 Ensinnäkin	 varfariinia	
saaneiden	 potilaiden	 terveys	 oli	
vaarantunut.	 Toiseksi	 –	 koska	 varfariini-
ryhmän	 tulokset	 olivat	 mittausvirheen	
vuoksi	huonompia	–	se	sai	vertailulääkkeen,	
rivaroksabaanin,	 näyttämään	 paremmalta	
kuin	se	todella	oli.	

Cohen	 onnistui	 osoittamaan,	 että	
tutkimuksen	 tehneellä	 Janssenilla	 tiedettiin	
INR-laitteen	 olevan	 epäluotettava.	 Yhtiö	
päätti	 silti	 jatkaa	 tutkimusta,	 eikä	
paljastanut	 tietoaan	 Bayerille	 eikä	
Yhdysvaltain	 lääkeviranomaisille	 –	ennen	
kuin	lääke	oli	saanut	myyntiluvan.		

Kun	 tieto	 viallisesta	 INR-laitteesta	 tuli	
viranomaisten	 tietoon,	 se	 ei	 muuttanut	
heidän	 kantaansa.	 Heidän	 mukaansa	
virheelliset	 mittaustulokset	 eivät	
vaikuttaneet	tuloksiin	niin	ratkaisevasti,	että	
myyntilupaa	 pitäisi	 harkita	 uudelleen.	
Monet	 asiantuntijat	 olivat	 jyrkästi	 eri	
mieltä.	 He	 kommentoivat	 asiaa	 sanomalla,	
että	ROCKET-AF-tutkimuksen	perusteella	on	
mahdotonta	 tehdä	 arviota	 lääkkeen	
turvallisuudesta.	 Monet	 asiantuntijat	 ovat	
vaatineet	 aineiston	 riippumatonta	
analysoimista	uudelleen.		

Sellaista	ei	ole	tehty	vieläkään.		
	

"Olemme	 valmistajan	 puolella,	
emme	potilaan"	
	
Yksi	 Cohenin	 eniten	 huomiota	 saaneista	
jutuista	 tehtiin	 BMJ:n	 ja	 Daily	 Telegraphin	
yhteistyönä.	 Se	 koski	 tekonivelten	 ja	

lääketieteellisten	 laitteiden	 heikkoa	
säätelyä	 Euroopassa	 [16].	 Siinä	 toimittajat	
loivat	 itselleen	valeidentiteetit	 ja	perustivat	
valeyrityksen,	joka	valmisti	valetekoniveliä.		

Taustalla	 oli	 euroopanlaajuinen	
skandaali,	 jossa	 lukuisille	 potilaille	 oli	
asennettu	 laadullisesti	 ala-arvoisia	
tekoniveliä.	 Nivelistä	 esimerkiksi	 irtosi	
raskasmetalleja,	 ja	 uusintaleikkauksia	 oli	
jouduttu	 tekemään	 valtavasti.	 Ongelma	
kosketti	myös	Suomea.		

Toimittajat	 halusivat	 kokeilla,	 kuinka	
helppoa	 olisi	 saada	 keksitylle	 tekonivelelle	
Euroopan	 Unionin	 CE-merkintä.	 CE-
merkintä	 osoittaa,	 että	 tuote	 täyttää	 EU:n	
turvallisuus-,	 terveys-	 ja	 ympäristö-
vaatimukset.	 Tätä	 varten	 Cohen	 keksi	
toimittajakollegoineen	 tekonivelen	 nimeltä	
Changi	 TMH,	 joka	 "suunniteltiin"	 paperilla	
mahdollisimman	huonoksi.	 Se	 hahmoteltiin	
juuri	 niiden	 ala-arvoisten	 tekonivelten	
pohjalta,	 joita	 kirurgit	 samaan	 aikaan	
poistivat	 ihmisiltä	 niistä	 aiheutuneiden	
ongelmien	vuoksi.	Esitteessä	jopa	mainittiin	
erikseen,	 että	 tekonivelestä	 voi	
mahdollisesti	 irrota	 myrkyllisiä	 määriä	
raskasmetalleja.	

Tutkimus	 antoi	 pelottavan	 kuvan	
ihmisiin	 asennettavien	 lääketieteellisten	
instrumenttien	laadun	säätelystä.		

Euroopassa	 toimii	 eri	 maissa	 yhteensä	
yli	 70	 sertifiointiorganisaatiota.	 Toimittajat	
lähestyivät	 näistä	 neljäätoista	 –	esimerkiksi	
Slovakiassa,	Tsekissä	 ja	Turkissa	–		 ja	 saivat	
tyrmistyksekseen	 havaita,	 ettei	 keksitylle	
tekonivelelle	 vaikuttanut	 olevan	 mitään	
vaikeuksia	 saada	 CE-merkintää.	 Erään	
sertifiointiorganisaation	 virkailija	 totesikin	
toimittajille:	 "Olemme	valmistajan	puolella,	
emme	potilaan."		

Sertifiointiorganisaatiot	 itse	 asiassa	
kilpailivat	 asiakkaista,	 minkä	 vuoksi	 he	
myötäilivät	asiakkaiden	tarpeita	ja	toiveita.		

	



	 5	

Tuberkuloosirokote	vailla	pohjaa	
	
Cohenin	 tuorein	 tutkimus	 koskee	
akateemista	 skandaalia	 [17].	 Siinä	
osoitetaan,	 miten	 Oxfordin	 yliopiston	
tutkijat	 päättivät	 aloittaa	 uuden	
tuberkuloosirokotteensa	 ihmiskokeet	 Etelä-
Afrikassa,	vaikka	eläinkokeissa	ei	ollut	saatu	
merkkejä	 siitä,	 että	 rokote	 tehoaisi.	
Apinoilla	 tehtyjen	 kokeiden	 tulokset	
viittasivat	 päinvastoin	 siihen,	 että	 rokote	
saattaisi	 peräti	 pahentaa	 tuberkuloosin	
etenemistä.	 Rokotetta	 saaneista	 kuudesta	
apinasta	 kuoli	 viisi,	 kontrolliryhmässä	 vain	
kaksi	kuudesta.		

Miten	 rokotetutkimukselle	 sitten	
saatiin	 lupa?	 Näyttämällä	 viranomaisille	
vain	 valikoituja	 tutkimustuloksia.	 Muut	
tulokset,	 kuten	 apinatutkimusta	 koskevat,	
annettiin	julkisuuteen	–	vähin	äänin	–		vasta	
kun	 tutkimus	 eteläafrikkalaisilla	 lapsilla	 oli	
jo	 hyvässä	 vauhdissa.	 Haastatteluista	 käy	

myös	 ilmi,	 että	 rahoittajille	 tutkijat	
lupailivat	 rokotteen	 olevan	 hyödyllinen,	
vaikka	 he	 olivat	 yksityisesti	 paljon	
epäileväisempiä.	 Puutteellisesta	 näytöstä	
huolimatta	 rokotetta	 annettiin	 lähes	 3000	
vauvalle	Etelä-Afrikassa.	

Lapsilla	 tehtyjen	 kokeiden	 tulokset	
Etelä-Afrikassa	 olivat	 suuri	 pettymys.	
Rokote	 ei	 suojannut	 lapsia	 tuberkuloosilta,	
joskaan	 sillä	 ei	 onneksi	 nähty	 myöskään	
samoja	haittavaikutuksia	kuin	apinoilla.		

Cohenin	 juttu	 herättää	 vakavan	
kysymyksen:	miksi	 tutkimusta	ei	pysäytetty	
ennen	kuin	se	eteni	ihmiskokeisiin?	Vastaus	
on	monimutkainen	 ja	 kiusallinen.	 Sopivasti	
valikoiduilla	 tuloksilla	 pääsee	 pitkälle,	
etenkin	kun	asiaa	ajavat	yliopiston	suuret	ja	
maineikkaat	 nimet,	 joiden	 vastustamiseen	
ei	 kaikilla	 ole	 kanttia.	 Tutkivilla	
journalisteilla	 kanttia	 perusteellisten	
kysymysten	 esittämiseen	 onneksi	 riittää,	
varsinkin	jos	taustaorganisaationa	on	BMJ.		

 
 
 
 
  



	 6	

Viiteluettelo (keskeisimmät vi i t teet) TMM-työryhmän toimesta  

1.	 Belluz,	J.,	Tug	of	war	for	antiviral	drugs	data.	BMJ,	2014.	348:	p.	g2227.	
2.	 Abbasi,	K.,	The	missing	data	that	cost	$20bn.	BMJ,	2014.	348:g2695.	
3.	 Jack,	A.,	Tamiflu:	"a	nice	little	earner".	BMJ,	2014.	348:	p.	g2524.	
4.	 Heneghan,	C.J.,	et	al.,	Neuraminidase	inhibitors	for	influenza:	a	systematic	review	and	

meta-analysis	of	regulatory	and	mortality	data.	Health	Technol	Assess,	2016.	20(42):	p.	
1-242.	

5.	 Krumholz,	H.M.,	Neuraminidase	inhibitors	for	influenza.	BMJ,	2014.	348:	p.	g2548.	
6.	 Jefferson,	T.	and	P.	Doshi,	Multisystem	failure:	the	story	of	anti-influenza	drugs.	BMJ,	

2014.	348:	p.	g2263.	
7.	 Torjesen,	I.,	Cochrane	review	questions	effectiveness	of	neuraminidase	inhibitors.	BMJ,	

2014.	348:	p.	g2675.	
8.	 Cohen,	D.,	Roche	offers	researchers	access	to	all	Tamiflu	trials.	BMJ,	2013.	346:	p.	f2157.	
9.	 Cohen,	D.,	Complications:	tracking	down	the	data	on	oseltamivir.	BMJ,	2009.	339:	p.	

b5387.	
10.	 Cohen,	D.,	Questions	remain	over	safety	and	effectiveness	of	oseltamivir.	BMJ,	2012.	

344:	p.	e467.	
11.	 Cohen,	D.,	Search	for	evidence	goes	on.	BMJ,	2012.	344:	p.	e458.	
12.	 Cohen,	D.,	Dabigatran:	how	the	drug	company	withheld	important	analyses.	BMJ,	2014.	

349:	p.	g4670.	
13.	 Cohen,	D.,	Concerns	over	data	in	key	dabigatran	trial.	BMJ,	2014.	349:	p.	g4747.	
14.	 Cohen,	D.,	Manufacturer	failed	to	disclose	faulty	device	in	rivaroxaban	trial.	BMJ,	2016.	

354:	p.	i5131.	
15.	 Cohen,	D.,	Rivaroxaban:	can	we	trust	the	evidence?	BMJ,	2016.	352:	p.	i575.	
16.	 Cohen,	D.,	How	a	fake	hip	showed	up	failings	in	European	device	regulation.	BMJ,	2012.	

345:	p.	e7090.	
17.	 Cohen,	D.,	Oxford	vaccine	study	highlights	pick	and	mix	approach	to	preclinical	research.	

BMJ,	2018.	360:	p.	j5845.	
	
 
Lisätiedot: 
Too Much Medicine -symposium (www.too-much-medicine.com) 
 
Pääsihteeri, LT Jarno Rutanen  
jarno.rutanen@gmail.com 
	


